ACT

ACT staat voor Acceptante and Commitment Therapy. Deze therapievorm leert je om te gaan met nare gedachten, emoties en gevoelens. Door hier beter mee te leren omgaan kun je je aandacht beter focussen op dingen die je echt belangrijk vindt in het leven. Voortdurend moeten vechten tegen negatieve gedachten gaat ten koste van een gezond en gelukkig leven. Hoe goed we ook bezig zijn, het leven kan altijd een onverwachte wending nemen. Soms krijg je een tegenvaller, word je niet aangenomen voor je droombaan, kom je in de buurt van een burn-out of je relatie loopt niet lekker. Misschien wordt een dierbare ziek of komt deze te overlijden. Of je wordt zelf ziek of krijgt klachten zoals angst of depressiviteit.

Steeds komen ze weer terug, die vervelende gedachten. Je weet niet meer wat je er mee aanmoet. Iedere keer weer dwalen je gedachten af naar onplezierige dingen. Het zorgt ervoor dat je niet lekker in je vel zit. Je raakt verstrikt in je eigen denken. Iets wat je graag wilt doorbreken.

De zes punten van ACT

De focus van ACT ligt op zes punten:

    • Acceptatie: Het actief uitnodigen van nare gedachten, emoties en alles wat daarbij hoort.
    • Defusie: Afstand nemen van deze gedachten zodat je ze als minder heftig ervaart.
    • Zelf als context: Zorgen voor een meer flexibele houding naar jezelf toe.
    • Hier en nu: Weer in contact komen met wat zich in het hier en nu afspeelt.
    • Waarden: Ontdek wat jij belangrijk vindt in je leven.
    • Toegewijd handelen: Dingen doen die jij belangrijk vindt en je niet laten leiden door je problemen.

Voor ieder punt zijn er oefeningen beschikbaar die er voor zorgen dat je beter kunt omgaan met de tegenslagen die je ervaart.